Fa
massa temps que ens sentim dir que a les escoles catalanes
s’adoctrina als infants i als adolescents, uns comentaris fets amb
la intenció se servir d’armes llancívoles contra el model
d’escola catalana, inclosa la immersió lingüística. És un tema
polèmic, ho sé, i per tant qualsevol cosa que escrigui podrà ser
interpretada de manera parcial i interessada. De fet, encara que no
ho sembli, aquesta parcialitat és just el centre de la qüestió que
marca el límit entre educar i adoctrinar -suposant que es pugui
establir un límit clar.
Educar
té diverses accepcions. Segons el diccionari (DIEC2) significa
“ajudar (algú) a desenvolupar les seves facultats físiques,
morals i intel·lectuals”; “transmetre (a algú) coneixements,
actituds, valors o formes de cultura”, i “desenvolupar i
perfeccionar (una capacitat o una qualitat)”. Té, també, una
quarta accepció, molt interessant pel tema d’aquest article:
“acostumar (un animal) a actuar d’una manera determinada”.
Fixeu-vos, però, que aquesta quarta accepció diu explícitament que
és per animals. La situació, segons el diccionari de la RAE, és
lleugerament diferent. Segons aquest diccionari, la primera accepció
d’educar és, cito textualment, “dirigir,
encaminar, doctrinar”; i la segona és
“desarrollar o perfeccionar las
facultades intelectuales y morales del niño o del joven por medio de
preceptos, ejercicios, ejemplos, etc.”.
I “doctrinar”
és sinònim, segons aquest mateix diccionari, de “adoctrinar”.
Segons la RAE, per tant, educar implica, entre altres coses,
adoctrinar.
Pel
que fa a adoctrinar, segons el DIEC2 és “instruir (algú) en
alguna cosa”, i “fer entrar (algú) en certes doctrines, en
certes opinions”. Per la RAE hi ha una sola accepció:
“inculcar a alguien determinadas ideas o creencias”,
que coincideix amb la segona accepció del DIEC2. On vull anar a
parar amb aquestes disquisicions terminològiques i filològiques?
D’una banda, a la dificultat de posar un límit clar als conceptes
d’educar i d’adoctrinar. D’altra, que aquesta distinció depèn
en bona mesura del substrat cultural des d’on es faci.
Les
persones som animals socials. A nivell de comportament, inclosos els
comportaments ideològics, ens modelem als uns als altres a través
de la cultura. És un modelatge molt profund, que altera físicament
les connexions cerebrals. Ja he parlat en altres articles sobre la
gran plasticitat del cervell humà, que és capaç d’integrar en la
seva estructura biològica tots els aprenentatges i els condicionants
socials que anem rebent en el decurs de la nostra vida, i molt
especialment durant la infantesa i adolescència. De fet, el cervell
és l’òrgan que ens permet adequar el comportament que manifestem
a l’ambient on vivim, en gran mesura en funció de l’ambient on
hem crescut i ens hem educat durant la infantesa, atès que és
l’època en què el cervell és més plàstic i mal·leable.
Educar,
per tant, implica necessàriament modificar el cervell de les
persones educades
Educar,
per tant, implica necessàriament modificar el cervell de les
persones educades, en un procés recíproc (perquè l’educador
també és reeducat pel seu entorn, inclosos els alumnes). Molts
d’aquests aprenentatges, tanmateix, queden fixats de manera
preconscient, la qual cosa fa que ens sigui molt difícil
discriminar-los a l’hora de manifestar les nostres actituds i
comportaments. Això fa que, necessàriament, l’educació impliqui
un cert grau d’adoctrinament, el qual prové en primer lloc dels
pares, després de l’ambient social i finalment del sistema
educatiu. I això és així a qualsevol racó del món, a Catalunya,
a Espanya, a Suïssa, a la Xina, al Perú o a Namíbia, per esmentar
només alguns països. La principal diferència, però, rau en el
sistema educatiu. Després torno a aquest punt, que és crucial.
Deia
en un paràgraf anterior que la distinció entre educar i adoctrinar
depèn també en bona mesura del substrat cultural, i molt
especialment en la mirada de qui ho estigui valorant (la qual depèn
precisament d’aquest substrat cultural). N’hi ha que equiparen ja
directament, a través del seu idioma, educar a adoctrinar, motiu pel
qual perceben molts processos educatius com si fossin
d’adoctrinament, quan en realitat qui els està realitzant no ho fa
per adoctrinar (en el sentit de fer entrar en certes doctrines o
opinions, com diu el diccionari), sinó simplement per educar (ajudar
a desenvolupar les facultats físiques, morals i intel·lectuals, i
transmetre coneixements, actituds, valors o formes de cultura).
L’idioma, per cert, com apart de l’ambient social i cultural on
es forma una persona, també actua sobre la plasticitat neural i
condiciona les respostes conductuals de les persones.
La gran pregunta, ara, és per què és més fàcil pensar que els altres adoctrinen en comptes d’educar, sense aplicar-s’ho a un mateix, al seu propi sistema educatiu
La
gran pregunta, ara, és per què és més fàcil pensar que els
altres adoctrinen en comptes d’educar, sense aplicar-s’ho a un
mateix, al seu propi sistema educatiu. Novament cal recórrer al
cervell social, a la gran capacitat de socialització que, com
espècie, tenim. Una de les primeres coses que aprenem quan naixem, i
ho fem de manera preconscient, és a distingir “els nostres” de
“els altres”. Pocs dies després de néixer, els nadons ja són
capaços de fer aquesta distinció, amb independència de què
signifiqui o de a qui agrupi “els nostres” o “els altres”.
Forma part de l’anomenat grupalisme, que és la base de la
socialització.
Doncs bé, nombrosos experiments han demostrat que el
grupalisme genera automàticament un sistema de doble moral, del qual
és molt difícil ser-ne conscients (atès que tot el procés és
preconscient). Aquest sistema fa que es donin més prerrogatives i es
vegi sistemàticament amb més bons ulls “els nostres” que “els
altres”. Tornant al tema de l’article, davant un mateix procés
educatiu, idèntic, és molt fàcil percebre que “els nostres”
eduquen i “els altres” adoctrinen. I si l’idioma hi ajuda a
través del significat de les paraules -com podria ser el cas-,
l’efecte es veu multiplicat.
Com
es pot combatre? Novament a través de l’educació, del sistema
educatiu que s’estableixi. Una educació crítica, que potenciï
les arts i la música -per la seva vessant creativa, crítica i
emocional-, el diàleg i els grups flexibles -per entendre els altres
grups-, la reflexió, etcètera, afavorirà persones formades per
pensar per elles mateixes, sense caure en visions dogmàtiques
pròpies dels adoctrinaments. Per exemple, és un autèntic
contrasentit laminar la filosofia a batxillerat, atès que justament
la seva funció és afavorir el pensament i la reflexió, com també
ho és laminar les arts i la música a primària, com algunes
reformes estatals recents han intentat fer.
I
també es pot combatre a través dels idiomes. D’una banda, perquè
dominar diversos idiomes genera obertura mental, atès que es pot
percebre una mateixa realitat de maneres diferents -ja he esmentat el
paper dels idiomes sobre la plasticitat cerebral-. Però, a més,
s’ha vist que les persones bilingües -o multilingües- tenen més
facilitat per prendre decisions encertades. El motiu és simple. El
cervell de les persones bilingües està constantment decidint en
quin dels dos -o més- idiomes que coneix ha de relacionar-se en cada
situació, i això actua de gimnàstica cerebral potenciant les
connexions en la zona de presa de decisions del cervell -que es troba
en l’anomenada escorça prefrontal-.
Les persones que dominen
diversos idiomes els és més fàcil prendre bones decisions, perquè
estan més entrenades. Tanmateix, a nivell escolar, diversos treballs
han demostrat també que el bilingüisme ha de ser asimètric. Cal
potenciar l’idioma que és menys present als àmbits socials -per
exemple als mitjans de comunicació i d’oci- perquè el cervell
pugui esdevenir autènticament bilingüe, i gaudir dels avantatges
d’obertura mental que proporciona -atès que l’obertura mental és
contraria a l’adoctrinament-. Penso precisament que l’educació a
Catalunya , inclosa la immersió lingüística, fa temps que va en
aquest sentit, la qual cosa fa més doloroses encara les acusacions
d’adoctrinament.
David Bueno Neurocientífic. Autor del llibre "Neurociència per a educadors".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada